Інкотермс (англ. Incoterms, International commerce terms) є товарним знаком Міжнародної торгової палати (International Chamber of Commerce, ICC). Правила ICC для використання торгових термінів в національній та міжнародній торгівлі. Офіційний переклад Incoterms® 2010 Міжнародного торгової палати (ICC) на російську мову.
Інкотермс 2010 (Incoterms 2010) – це міжнародні правила, визнані урядовими органами, юридичними компаніями та комерсантами по всьому світу як тлумачення найбільш застосовних в міжнародній торгівлі термінів. Сфера дії Інкотермс 2010 (Incoterms 2010) поширюється на права і обов’язки сторін за договором купівлі-продажу в частині поставки товарів (умови поставки товарів).
Правила вступили в дію з 01 січня 2011 року.
Всі терміни, що входять до складу Інкотермс, позначені у вигляді трибуквених абревіатури, перша буква в якій вказує на момент і місце переходу зобов’язань від постачальника до одержувача:
- E Зобов’язання переходять до покупця безпосередньо в момент відправки і, відповідно, в місці відправлення товару;
- F Точкою переходу зобов’язань є термінал відправлення перевезення за умови, що основна частина транспортування залишається неоплаченою;
- С Оплата основний перевезення проводиться в повному обсязі, зобов’язання переходять в момент надходження вантажу до терміналу прибуття;
- D «Повноцінна доставка», коли перехід зобов’язань здійснюється в момент прийняття товару покупцем.
Діючі умови Інкотермс 2010 містять 11 термінів, з яких 7 застосовні до вантажоперевезень, здійснюваним будь-яким видом транспорту, і 4 – виключно до способів поставки товару за допомогою навідних перевезень (морський транспорт і транспорт територіальних вод).
Універсальні терміни:
- EXW «Самовивезення» або категорія перевезень, де точкою франко, тобто місцем переходу відповідальності від постачальника до одержувача, є безпосередньо склад продавца.
- FCA Режим, який зобов’язує продавця доставити товар до місця прийому його перевізником відповідно до умов договору (оплата експортних мит -обов’язок постачальника).
- CPT Оплата основної частини перевезення, тобто до точки прибуття, лежить на продавцеві, який, відповідно до договору, здійснює доставку товару перевізнику (витрати на страхові і митні збори, внески за імпорт і розмитнення товару на покупці).
- CIP Режим доставки, практично аналогічний категорії CPT, різниця полягає в покладанні обов’язки по сплаті страховки на продавця;
- DAT Розподіл витрат між продавцем і покупцем: перший оплачує поставку до терміналу прибуття і експортні платежі і страхові збори, другий – митне очищення і решту транспортування до місця призначення.
- DAP Поставка товару до місця призначення з покладанням обов’язків по сплаті імпортного мита і податків на адресу держави-одержувача на покупця.
- DDP Доставка товару до місця призначення з покладанням витрат на продавця в повному обсязі.
Терміни, що застосовуються до вантажоперевезень, здійснюваним морським і іншим водним транспортом:
- FOB Відвантаження товару на судно, що належить покупцеві або оплачене їм, при цьому оплата частини доставки до терміналу входить в обов’язок продавця;
- FAS Доставка товару до судна покупця без відвантаження. Тягар оплати відвантаження і доставки лежить на одержувача.
- CFR Перевезення вантажу до порту, зазначеного в договорі. Всі витрати з доставки, оплати страховки, розвантаження і перевалочних робіт при цьому покупець несе самостійно.
- CIF Режим поставки комп’ютера, категорії CFR, проте оплата страхових внесків покладається на продавця.